Sunday, 25 December 2016

Golden Weeks..



Hari ini hari Ahad. Hari cuti aku. Setelah penat lelah bekerja ( walaupun sehari jer semalam.. hehe.. ) aku bercuti selama 3 hari mulai hari ini hingga Selasa. Sebenarnya aku dah mula cuti panjang dari hari Selasa minggu lepas lagi. Lepas habis semua kerja di klinik, aku kemas rumah untuk bersiap siaga menyambut ketibaan famili aku. Mereka datang tahun ini untuk melawat anak lelaki bujang mereka yang bekerja di Perak nan permai ini.


Jujurnya aku rasa rumah aku memang tak kemas dan berselerak. Aku dikenali dengan kemalasan aku bila mana masuk hari cuti. Cuti aku pun kadang tak tentu jadi ada hari aku akan kemas betul-betul dan ada harinya aku biar macam tue jer. Boleh nampak kan anak bujang yang tak boleh dibuat calon suami. Haha.. Jadi aku rasa aku dah kemas semampu mungkin. Datanglah mama dan abah dengan adik-adik aku yang kecil masuk ke rumah. Semua jadi cantik dan lebih bersih. Sebab mama sukakan kebersihan dan kekemasan rumah. It's in our DNA. But mine wasn't as good as her. Hahaha..

Dari dua tiga hari lagi aku nak post blog tapi idea takder. Kekontangan idea. Lantas aku taip sembrono sambil menunggu mesin basuh membersihkan baju kotor aku dan menggunakan internet Digi pada hari minggu dengan optimumnya. Bulan ini ada naik turunnya iman. I was planning to go to masjid today. Apa kan daya. Syaitan itu lagi kuat godaannya. Ish ish ish.. harapnya dalam tempoh cuti aku ada ini aku aktif untuk ke surau dan masjid. Mama pun dah pesan dalam cuti nie supaya banyakkan masa berzikir dan tambah amalan. Kiamat dekat, ajal dekat kita tak tahu. 

InsyaAllah ma.

Semalam pesakit tak ramai, aku habiskan masa berbual ilmiah dan spiritual dengan kawan baik aku kat klinik. Banyak kami bincangkan, tentang agama. Tentang ketuhanan kebanyakkannya. Kita ini iman senipis kulit bawang kalau nak dibandingkan dengan iman para ulama. Apatah lagi sahabat. Apatah lagi kalau nak dibandingkan dengan Rasulullah tercinta. Banyak yang aku dapat simpulkan dari perbualan semalam. Tentang self-reflect. Kesabaran dalam menjalankan tugas dan amalan. Serta sikap judgemental diri yang harus dibuang jauh dalam apa jua perkara. 

1. Aku terlalu mudah side-tract bila nak buat sesuatu perkara. Nak buat tapi lengah dan last sekali terbengkalai. Hahaha.. Jadi aku nak pastikan lepas ini semua benda akan selesai mengikut kemampuan diri. Kemudian aku nak rancang dahulu semua dan target bila akan selesai. 

2. Pengurusan kewangan dan masa adalah perkara yang paling aku lemah. Dalam memanfaatkan masa dalam cuti dan kerja serta ibadah pada Allah. Dahulukan ibadah dalam apa jua perkara hatta kerja. Aku sekarang tiada kes kecemasan jadi tiada alasan untuk tidak memperbanyakkan amal kepada Yang Maha Penyayang. Pembaziran duit juga banyak berlaku sebab aku terlalu berkira walhal sebenarnya duit lebih banyak pada kemahuan. 

3. Be nice to others. Tahun ini merupakan tahun perubahan sikap untuk aku setelah aku dinasihatkan oleh kawan supaya menjaga amarah dan tenang dalam bekerja. Alhamdulillah, semakin lama semakin baik. Aku banyak tengok setiap kelemahan diri dan kekurangan dan cuba sedaya upaya untuk kurang marah pada yang lain. Biarlah diri ini dimarah dimaki diherdik sekali pun. Sebabnya yang rugi mereka. Aku tidak. InsyaAllah. Satu lagi adalah supaya tidak cepat reaksi dengan segera. Tenang dahulu dalam melihat tindak tanduk seseorang sebelum menghukum. Atau tidak terus menghukum. Mencari hikmah dalam setiap kekurangan. 

Sebab siapalah diri ini. Hina diri ini di sisi Allah dengan dosa yang tak terbayang banyaknya.

Sambil aku menaip nie pun aku selesaikan banyak kerja rumah. Baru lepas vacuum habuk dan lantai di rumah. Berpeluh jugak la. Ini kiranya macam resolusi tahun depan ke apa? Hahaha.. taip bukan main lagi panjang. Bila baca balik, dah macam azam tahun baru. Takde masalah kalau nak letakkan azam pada tahun mendatang. Hari-hari lebih baik. Sebab hari ini insyaAllah lebih baik dari semalam. Dan esok lebih baik dari hari ini. Setiap hari dilalui sama ada baik buruknya ada hikmah. You just have to find it.

So, yeah.. Panjang sangat taip pun bukan orang baca. Aku jugak. Diari seorang lelaki. Hahaha.. 

Assalamualaikum..

Thursday, 15 December 2016

Heart Swings.

It's December. Last month of this year. 2016. One step closer 2017. What's your revelation?

Been kinda busy with work and juggle with time for my family in Kelantan. Frequent visit nowdays. Gosh how I really miss my family this past few days, even thou I already back last week. Since I work far away from home, goin' back is the only way I can to fulfill my empty life. Hahaha.. such a drama king. Lots of chores are already done. Spick span ( I guess clean and sparkly? ) now I have bought a vacuum cleaner for easy cleaning. Not that I dislike broom and sweeping but man.. my house is always dusty.

Thursday. I fast today. Hoping that I would maintain my fast until the end of the period. It's been a while for me. And why do I fast? Well, lets just say that someone suggested that I fast today. And she's ( yes.. a girl ) wanted to do too. But my intention is only one. To do lots of good deeds. Just to find His Redha especially. So, I set my 'niat' sincerely towards Allah. In everything. InsyaAllah. She was just a mere small reason. I really wanted to do it.

Been trying to lose weight too. Although I didn't hit on the gym yet, I nearly lost a lot by controlling my food intake. It's pain-staking. But it should be done years ago. I really love to eat. Everytime. So, I gain a lot last month just by goin out and having lots of delicacies to be eaten. The regret comes later. Hahaha.. Some of my friend also suggested I do indoor work outs. But I am too lazy to do it. See there? Procrastinate all the way it is.

Knowing someone in the past few days through BaitulMuslim. She seems kinda nice. Pretty. Ask my mom on her opinion about it. Well, she wanted me to find a wife that works. For me, even if she doesn't work, it's kinda okay. I know she worried a lot about me. My salary wasn't high as others and I really bad in money management. My spending and my savings aren't really tallied. She concerned that I might not be able to sustained my family if I was the only one working. Plus, nowadays our country's economic and growth wasn't good as it should be. Price hike and taxes including GST really does a lot to the people. Especially us.

I know the concern. I just know her for about 3-4 days. Let us see what happen next. Taaruf isn't short. It's really a long process of knowing someone. I've been doing this a lot. And most of it wasn't really have a good ending. Maybe this one too. Who knows? I just keep chill and carry on my life. Mom and me also got someone in mind. I said to her that I would think for a while before making decision. I'm 26, so I'm not rushing to find one. But if He wanted, why wouldn't I? It is His fate after all.


So I have 2 people that I taaruf for now. Which one is the one that will accompanied me for the rest of my life? I guess I let time to tell it. And His working. After all the effort that I done, I should istiqamah and rely all the decision to Him. Kinda nervous to know. Both of them said that if I found someone that really suits me, please do tell. They don't want to be burden by it. Let alone fighting for me. That's why for now I'm just being a friend that always there to help. If needed. 


InsyaAllah. Hope that it turn to be a good one. Amin.

Thanks for reading this piece of mind sharing experiences. Pray me.