Friday, 14 October 2016

He Is With Me...

Assalamualaikum. Apa khabar? Harap sihat semuanya. Moga dalam rahmat Allah.

A week full of surprises, i supposed. Satu minggu yang ada naik turunnya. Hari ini adalah hari yang bagi aku kurang enak, disebabkan beberapa perkara. Jangan risau, bukannya teruk. Tapi dari aspek pandangan diri aku, mungkin ya. Sebab aku cuba untuk jadi lebih baik, malangnya hari ini bukanlah seperti hari-hari biasa yang aku dapat tempuhi. Ampuni hambaMu ya Allah.

Jangan kau bolak balik hati ini setelah Kau permudahkan jalan menuju rahmatMu. Tidak lekang sama sekali istighfar hamba hina ini untuk hapuskan titik dosa yang telah dibuat. Ampuni aku.

I push myself for this 5 days, well 4 days to be exact. Berpuasa untuk 3 hari dari Isnin sehingga Rabu. Sempena Hari Asyura dan puasa sunat. Tipu kalau aku tak cakap penat menahan lapar dahaga serta lain-lain. Surprisingly I managed to do 3 days. Can you believed that? Alhamdulillah atas segala usaha yang telah aku lakukan. Makan pun teratur sikit. Siapa kata diri tak boleh kerah untuk jadi lebih baik? Sesungguhnya jalan kebaikan itu penuh duri dan liku.

And I managed to taste it. The Imaan.

Pengalaman baru bila kita semakin banyak beribadah dan ikhlaskan diri kepada Allah. Allah akan tolong. Akan tetapi apabila kita lakukan walau satu dosa, walau sekecil zarah sekalipun, Allah juga akan membalasnya. That's happened. Although not physically but mentally, I feel emptied. The urge to do bad things is strong but so does your Imaan telling you to hold it stronger. Jujur aku lemah hari ini.

Doing good deeds changes your perspective on life itself. Especially when you have a really strong connection towards Him. Yang Maha Melihat. Benar, setiap zikir dan tasbih yang kau sebut tatkala di mana jua akan menenangkan jiwa, membuatkan kau menaakul dan berfikir lebih matang. Menyedari setiap pemberian Allah sama ada kekurangan dan kelebihan adalah sementara di dunia. Amal dan dosalah yang akan menjadi aset penting pada hari akhirah. Bila mana kau bersedia dengan kematian.
Cukupkah amal kamu? bak kata ibunda tercinta.

Aku rasa puasa adalah amalan yang bagus untuk rohani dan jasmani. Ia mengisi masa lapang kau yang banyak setelah berpuasa dengan rehat dan berzikir di samping muhasabah diri sentiasa. Kau akan lebih mengenal Allah, mengenal potensi diri dan naik turun iman. Jelas sekali kau akan jadi lebih baik dari biasa sebab menjaga setiap deria diri agar terjaga dan terhindar dari dosa. Banyak sebenarnya. Kalau aku taip pun rasa panjang nanti.

And it all starts with a simple, honest intention of wanting to fast.

Itu belum cerita tentang sedeqah but that will be explained in the next post. In the meantime, please pray for my Imaan. Doakan kekuatan iman tidak padam saat diri telah berdosa. Kerana penyesalan dan pengharapan itu kembali semula pada Allah.

Dia yang Maha Mengetahui, Maha Melihat segala apa yang dilakukan hambanya.|

Thanks for reading...

No comments:

Post a Comment