Monday, 28 March 2016

Dear Concious, Please Hold My Heart...

Eminem - Lose Yourself

Ambil mood menaip malam nie. Bulan Mac sememangnya macam-macam benda nak dicerita. Nak dikata dan diluah tanpa ada batas. Tentang diri dan apa di alami setiap ketika. Yang baik dan buruk. Buruk diperhalusi dengan mencari kelemahan dan diperbaiki. Yang baik dicedok sehingga dari biasa terus menjadi amalan seharian. Dengan rentak lagu Eminem yang membuat mana-mana orang mendengar mengangguk kepala secara tidak dipaksa.

Tapi isinya tiada. Hehe..

Ok, Kembali sunyi.

Kerja tanpa henti pada minggu ini, memandangkan aku akan balik kampung esok malam. Beg dah terbuka, tak terisi dengan baju seluarnya. Cuaca kurang panas dan agak redup. Mungkin hujan tapi sehingga kini tiada. Kuasa Allah.. syukur sentiasa tak kira apa jua yang diberi. Kerja habis shif sampai petang dan terus balik ke rumah. Rehat.

Terus terang pengurusan merupakan satu perkara yang sememangnya aku gagal. Gagal dalam merancang kewangan dan masa untuk diri. Rehat yang kadang kala ada dan selalunya kurang cukup. Masa yang diri ini terasa singkat walhal sebenarnya menyusahkan diri dengan perkara yang remeh temeh, yang boleh diselesaikan dengan segera ( procastination ). Juga pengurusan wang yang kadang kala terlalu banyak keluarkan duit tanpa ada belanjawan yang bijak.

It needs to stop and to be manage.

Aku harap siapa yang baca ini boleh bagi idea bernas tentang pengurusan kewangan yang bijak serta pengurusan masa yang efektif. Kalau ada yang membaca. And I'll try my best to seek others yang boleh ajar cara manage diri. I'm 26 and supposedly it wouldn't be a problem, aite? InsyaAllah. Walau usaha untuk berubah tue sedikit tapi lebih baik dari tiada effort langsung.

Again dulu pun dah pernah buat reminder pasal masa spending terlalu banyak pada laman sosial dan gadget. It needs to be control. Otherwise, it would be out of hand. InsyaAllah masa cuti kat kampung juga aku nak kurang masa luang dengan alat elektronik. More on family. Tendency untuk jawab phone dan download cerita tue ada tapi kena tahan. Unless kalau benar-benar kecemasan. If not, then sememangnya kat rumah nanti, dah jadi macam cyber cafe. *Sigh

Mohon concious diri sentiasa dengan Islam dan menjadi seorang Muslim dan Mu'min yang baik. Bukan sekadar nama di I/C. Banyak benar Allah bagi hint suruh berubah cuma diri ini tertewas dengan syaitan yang tak pernah puas sesatkan anak Adam agar turut bersamanya ke neraka. Nauzubillah.

Ingat Allah.. Ingat mama dan abah di rumah.. Ingat adik-adik..

Merekalah yang lebih memahami diri dari segalanya..

Amin..

Jadikanlah aku seorang yang tenang dan sabar menerima dugaanMu..

No comments:

Post a Comment