Wednesday, 2 December 2015

Dun Dun Dun.. December!

Blue Swede - Hooked On A Feelin'
Lagu yang sentiasa aku pasang dari mixtape Guardians Of The Galaxy kalau aku nak menaip post baru. Hey, it's December. Last month of this year. Bulan Safar 1437 Hijrah. Me? I'm good, i guess. Hari nie alhamdulillah dapat juga pergi solat Subuh kat masjid setelah sekian lama kat Sg Siput. Banyak benar dugaan aku nak ke masjid. Ngantuk la, malas la. Hari ini syukur dapat juga pergi. Feels good I started my day with deeds.

Hari nie kerja shift pagi. Jam kat dinding dah pukul 8.16 am. Banyak spend masa dengan laptop, habiskan drama Trick yang aku dah download kat rumah. Aku pun tak tahu, sudden interest in watching mysteries drama ( am I correct on this? ). Hiroshi Abe dan Nakama Yukie. Pasal debunked spiritual phenomena. Kiranya ala-ala macam X-Files tapi ada elemen lucu dan serius at the same time. Setakat yang aku tengok sekarang dah episode 6. Ok la.. Best la jugak.

Breakfast hari nie? Tetiba teringin nak menggoreng ayam lak. Siap beli hari Isnin hari tue. Beli banyak sebab nak jimat duit. I start to save more nowdays. Simpan semampu mungkin. Tengok la istiqamah macam mana. Hahaha.. Makan pagi pun aku makan kat rumah je. Kadang tue goreng sosej dengan roti telur. Minyak semua dah ada dah. Kalau makan kat luar mau habis dekat RM 5 lebih. Lagi satu, untuk kurangkan consumption. Kurang makan, trained diri untuk disiplin bab makan.
But caffein still tak leh nak lepas. That's a huge problem. Herm..

Semalam kerja 12 jam pun tak la stress sangat macam biasa. Hujan pun rintik-rintik jer. Elok juga check patient mood baik sampai ke malam. Hahaha.. Berkat usaha dan yang paling utamanya ingat Allah sentiasa. Spend banyak masa jugak la dengan Al-Quran. Surah Ibrahim tak habis baca, Surah Yusuf pun tak habis lagi. Banyak baca translation dan baca at the same time bila ada masa. InsyaAllah akan teruskan pembacaan.

Lupa lak, genap hari nie setahun kerja kat klinik kat sini. Dari lapor diri awal-awal pagi pukul 8 kat PKD, hello dengan in-charged, terus kerja 12 jam. 1st day kot? Bila ingat balik, banyak benar kenangan kat klinik nie. Dari awal masuk, ada staf tukar sampai la staf yang kekal sekarang. Moga Allah berkati pekerjaan aku yang aku usahakan selama ini. Bersih gaji dari segala benda haram. Berkat gaji dan kerja yang aku lakukan.

Pada masa yang sama nak singkirkan segala benda negatif dalam diri. Melihat diri bekerja kerana Allah dan beramal sentiasa seperti setiap masa berharga. Maut tak mengira masa. Al-Fatihah buat Yus Jambu dan seniwati Mariani. Terutamanya Yus Jambu, yang meninggal dunia pada Isnin lepas. Allah berkati dan cucuri rohnya di sana. Banyak kebaikkan dan amalan kat dunia yang dia buat dalam diam-diam. Allah sayangkan hambaNya. Mungkin sudah sampai masa dia berehat. Kembali di sisiNya.

Last but not least, kepada mama dan abah, abe doakan supaya dikurniakan umur yang panjang untuk beribadah dan beramal, semoga dirahmati Allah di dunia dan di akhirah. Doakan jodoh anakmu ini baik dan sentiasa dalam amal kebaikkan. Hari-hari adalah perjuangan bagi seorang anak muda seperti aku. InsyaAllah mama abah. Doakan abe. Abe doakan mama dan abah sentiasa dalam lindungan rahmat Allah. Juga pada famili dan kawan-kawan yang mengenali.

Assalamualaikum....


No comments:

Post a Comment