Tuesday, 7 July 2015

Scrambling A Human..

My inner self kept fight against good and bad. The fight keeps happening ever since i realize i can make a judgement out of things, whether to do or not to do. It's called temptation. It lurks deep into your deepest desire, wanting to do things that obviously by all means is not good, but again it' satisfying. Scary isn't it?

Tambah tambah bulan Ramadhan bila terang terang 'tukang bisik' kena ikat. Terserlah diri sebenar seorang manusia yang mana sebaik-baik malaikat dan sejahat jahat jin. Pernah dengar? Persekitaran juga main peranan di mana akses kepada benda-benda lagha nie banyak merugikan masa dan juga diri kita dari sudut amalan.

Semalam besi dawai dah dicabut dari gigi aku, termasuk juga kapas dari pipi. Sememangnya pengalaman yang mengilukan. Berdarah kerap gigi aku semalam sampaikan nak tidur pun tertelan lagi darah dengan air liur. Bengkak kat pipi makin kurang dan akhirnya aku diberi kesempatan Allah untuk makan setelah sekian lama.

Ia membuka mata aku. Dia Maha Mendengar. Sekejap je kesusahan Dia bagi. Nikmat makan yang telah diberi memang menyedarkan aku. Tapi, mengapa susah bagi manusia yang lupa ini mensyukurinya? Tidak cukup bagi aku ucapan di mulut sedangkan kemudharatan masih dilakukan, malah dilakukan ketika diri semakin sihat. Hmm..

Macam depan syukur amat, belakang masih buat jahat.. masih degil..

Aku perasan waktu aku nak menunggu berbuka banyak habis dengan tengok laptop dan handphone macam sekarang. Well, sekarang berblogging jadi tak ada masalah ( Alasan.. ) dan masa kat sejadah semakin pendek. Risau diri nie kerana semakin hari rasa semakin jauh dariNya. Sedangkan dugaan Allah beri nie adalah satu peringatan untuk diri agar tak mudah alpa dan leka.

Taking time writing this. There is much more bigger problem that i need to tackle. It has been a habit since i started in college. Intended to stop the habit but the temptation is too much. Elak macam mana pun akan terjadi juga. Kekadang diri nie malu rasanya. It's obviously wrong. It's need to stop. I pause again. Thinking to avoid it, i need the commitment.

InsyaAllah.. Hari nie pun ambil masa diri sendiri muhasabah walau seketika. Blog juga boleh jadi ubat kurangkan anxious aku terhadap benda tue. Moga niat aku untuk terus elak perkara tersebut menjadi kenyataan. Tak larat lagi bergelumang dengan dosa. Tiba masa untuk repent for all the bad things, sins that i have done in my life.

It's stops now...

No comments:

Post a Comment