Wednesday, 2 January 2013

2013.. Wait, What?

Kitew Nak Colat Penuh! Yuk!
" I'm not celebrating it.. Neither i had any new resolution this year since my old resolution aren't accomplish..

But still i feel quite happy for the new year.. No parties for me.. Nu-uh..

I just make my dua's hoping this Madani's year giving me a good start.. And i already had my resolution that is on Muharram..

So, i didn't feel like making another one.. Hehehe.. "

Assalamualaikum.. Pa Habaq Semua?

Sehat kah anda-anda? Hopefully your mind and health are well-cared and manageable..

Yup, as we all know.. We are in 2013! But it's nothing to celebrate about it..

It's just a year.. Right?

No SIR YOU WRONG! said urban people who kept twittering congratulations and celebration of 2013..

You are quite a kampung person.. Celebrate lah this year.. We start a whole new thing!


What? Nak raikan dengan togokan arak dan pesta ke pagi? Berbaloi ke bunga api di langit dan muzik berdentum di bumi?

As a silent and peaceful person like me.. I tend to spend my time on the laptop..

But not because i'm a geek or a nerd spending on games or gadgets or stuff..

I rather listening to the music and embrace myself.. Thinking what i done wrong..

Tak semua sukakan kedamaian.. Ada yang akan kata.. Tak rock la tak keluar berpesta..

Sosial sket..

Oh tidak encik, itu SO-SIAL namenye.. takder masa la nak bergesel-gesel dengan orang ramai..

Bukan budaya saya..


Azam tahun nie memang takder.. Lebih baik cuba improved diri setiap hari.. That is my resolution masa Muharram..

Better than follow tahun Madani nie..  Kan ada saying.. ' Hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih baik dari hari nie '

Rasanya ini adalah azam paling baik agama kita anjurkan..

Kita tak tahu apa yang mendatang tapi kita sedaya upaya menjadikan hari ini lebih baik dari semalam..

Kurang melakukan dosa, banyak melakukan amal jariah..

Zipkan mulut dari keaiban dan menyebarkan kebaikkan orang..

Diamkan diri dari sombong dan takabur serta basahkan lidah menyebut Allah..

Mungkin juga aku akan pertingkatkan baca Al-Quran... Tipu kalau aku cakap tak ada masa..

Memandangkan Facebook boleh je online dalam 2 jam..

Takkan Al-Quran pun tak leh.. Or at least i can do is to hear Al-Quran recitation by imam..

Belambak je kat Youtube.. Usaha cari..

Kurang-kurang sket dengar Kari-Pop tue.. Hehehe.. ( Berpesan dengan diri nie.. )


Last year was a lot of hardship i encounter.. Semua itu untuk mematangkan diri..

Menjadikan aku lebih dewasa dan lebih peka dengan sekeliling..

Face the problem and let it smash you to pieces.. Bila masalah dah selesai..

Bersyukur sujud kepada Allah.. Sebab rintangan tue telah kau atasi..

Bila masalah muncul.. Kembali kepadaNya.. rayu padaNya.. berdoa padaNya..

Apa guna jalankan wajib dan lipat terus tikar sejadah.. Bila masa tika kau habis tahiyat akhir..

Ruang masa bersila di tikar sejadah itu kau manfaatkan dengan menceritakan masalah kepadaNya..

Itu aku selalu buat.. Biarpun tak di setiap waktu..

Akan ada satu dua waktu lapang kau ingin diamkan diri.. Mencari sebab kehidupan ini..

Dan bila masa kau peroleh saat tersebut..

DOALAH DENGAN PENUH KHUSYUK DAN IKHLAS MENCERITAKAN SEGALANYA..


Hehehe.. Dah kot?

Fin.

No comments:

Post a Comment