Saturday, 24 September 2011

A Simple Word But Meaningful.. Freedom..

'' As The Freedom That We Felted For Generations..

Thou Shall Must Acknowledge And Thankful For It.. As A Human.. Their Sanity Is Their Life..

When Those Which Insanity Lurks In Their Life..
Being Told And Being Pronounce As Crazy.. Their...

Hope And Dreams Of Walking Freedom In Life Are Had To Be Aided..

By A Word Call Friendship And Trust.. ''


Assalamualaikum.. 

Apa khabar semua? Harap sihat selalu.. Macam biasa la kehidupan nie..

Kadang kala sakit.. Bila sihat jangan lupa pula bersyukur..

Sebab rahmat dan musibah dariNya untuk kita berbakti dan saling memperingati..


So, hari nie agak free.. Cuti Sabtu sememangnya membuatkan aku seronok..

Boleh la aku rehat sikit... Basuh baju dan seluar..

Kemas tempat tidur sikit.. Ruang kerja aku..

Boleh kata sepanjang hari aku kat rumah.. Tak buat apa..

Boring? Itu dah jadi sinonim hidup aku.. Hehehe..

Tapi bila lagi nak merasa cuti kan? Takkan nak keluar memanjang je.. Habis duit..

Jadi.. aku indoor je hari nie..


Sepanjang minggu aku praktikal di wad psikiatri.. Aku tahu banyak perkara mengenai penyakit mental..

Kesihatan mental itu bagaimana.. Dan stigma masyarakat kepada mereka 'insan' istimewa..

Yang disisihkan.. Dan ditakuti oleh sebab minda mereka yang agak berbeza dari orang-orang norma...

Iaitu penghidap schizophernia dan bipolar...


Bagi perawat di sini.. Aku perhatikan bagi mereka bekerja dengan riang...

Ceria.. Tidak seperti apa yang dinyatakan umum.. Memberitahu bahawa orang yang bekerja di sana bermasalah..

Bagi aku TIDAK SAMA SEKALI.. oleh sebab mereka menyapa dengan mesra...

Tersenyum indah dalam menguruskan pesakit..

Tidak pula aku mendengar keluh kesah tidak berpuas hati bekerja di sini..


Namun aku mahu fokus pada perkataan ini.. 'KEBEBASAN'..

Di mana manusia yang berfikiran waras.. Sering kali tidak bersyukur.. Dengan nikmat Allah

paling tertinggi pada pandangan aku...

Apabila manusia bebas bekerja apa sahaja.. Bergaul dan berhubung.. Makan dan minum..

Serta melakukan aktiviti mereka suka..

Itu adalah pemberian Allah yang harus kita syukuri..


Mereka iaitu pesakit psikiatri masing-masing ingin keluar dari sel-sel yang usang..

Mahu bekerja dan menyara hidup keluarga.. Mahu mendirikan rumah tangga...

Pelbagai impian mereka mahu laksanakan jika mereka keluar..

Umpama seorang banduan yang menyesal atas kesalahan yang mereka lakukan...

Cuma bagi pesakit-pesakit ini.. Tiada kesalahan dilakukan..

Sebaliknya.. Cuma Allah lebih menyayangi mereka dengan memberikan pemikiran yang istimewa..


Aku tidak mahu memanggil mereka gila.. bodoh.. apatah lagi tidak berguna..

Setiap insan adalah bersaudara.. Dan diciptakan oleh Allah di dunia dengan matlamat yang sama..

Pesakit di sini dari bermacam-macam masalah.. Namun di wad mereka bersama..

Makan minum.. Tidur dan bergaul bersama...

Cuma nikmat kebebasan mereka masih tidak terasa.. Dek keterbatasan minda..

Oleh kerana masih tiada kewarasan dalam diri...


Cukuplah aku berceloteh.. Sebenarnya kita harus bersyukur dengan nikmat minda yang elok Allah telah berikan...

Serta kebebasan untuk melakukan apa sahaja asal tidak memudharatkan diri..

Ini tidak.. Penyalah-gunaan dadah.. Hedonism..

Dan pelbagai perkara yang sukar diterima akal dilakukan demi kepuasan diri..

Nikmat Allah sementara sahaja di dunia..

Takut azab seksaNya semestinya pasti.. Hargailah nikmat ini selagi ada masa..

Selagi Matahari belum terbit dari Barat..


Ahmad.Iqbal.Hakim..

2 comments:

  1. boleh ke letak gmbr pesakit dlm blog??..

    ReplyDelete
  2. as long as we didn't mention the places and who is he.. i think boleh..

    asalkan jaga privasi.. itu penting.. = )

    ReplyDelete