Sunday, 24 April 2011

Suka Duka Di Sebuah Tempat Bernama A&E.. Part 2

Ruang belajar masa Semester 3...
after he pushes himself further... at last he gain conscious and try his best to resume the work...

after all.. he is just an ordinary person.. with a smile he shows his gratitude..

thanks... = )



 Assalamualaikum semua...

Saya masih lagi sihat.. mentally and physically.. And had all my will to type all the things that i wanted to tell...

 Part 1 mostly skema tentang tatacara sebuah 
Night at Beris Kubor Besar.. = )
prosiding ( aceh.. cam mahkamah lak.. ) bagaimana kes kecemasan dikelaskan...

Kepada 3 bahagian... ( that part i need all of you to read my last post.. kui.. kui.. kui.. buat revision sket... )

And type of cases serta cara rawatan...


Now saya akan ceritakan pengalaman saya kerja di sini ( i mean practical here... since i'm not officially a M.A yet.. )




Air Terjun Gunong Stong, Jeli...
Pantai Kemayan, Telong...
Banyak pengalaman suka dan duka bila saya belajar di sini...

Prosidur baru.. Peralatan yang lebih canggih serta belajar cara pengurusan alat di sana...

Berkenalan dengan staff di sana memang menyeronokkkan...

Boleh kata hampir semua staff memberi kerjasama dan komitmen dalam kerja mereka...

Malah sempat melayan karenah kami yang agak blur dalam perubatan nie..


Pengalaman dengan pesakit...?

Macam-macam... Even until now.. Ada jer pengalaman baru ( serius weyh.. baru keje petang tadi pun dah ada pengalaman.. )

Today was a bit downfall for me.. Sebab ada prosidur aku cuai sedikit...

X mau citer prosidur apa.. And apa kecuaian tersebut.. Let it be a secret...

But what i wanna tell you is that how patient treats us the front liner.. bila kita dah benar-benar beriktikad nak menolong pesakit tersebut...


Selalunya akan ada rungutan tentang dari pesakit tentang kelambatan proses rawatan oleh M.A...
Saya benar-benar mengakui.. Ya, memang ada rungutan...

Malah, 360 iaitu rancangan TV3 pun ada menyiarkan tentang masalah ini...

Saya pasti semua orang bersetuju bahawa proses rawatan agak lambat...


Namun, kadang-kala kita sebagai hamba ALLAH haruslah banyak-banyak bersabar dengan proses tersebut..

Ataupun cuba untuk menghargai segala usaha yang telah dilakukan oleh perawat tersebut..

MY EXPERIENCE :

My experience as a practical student... Mostly pesakit x memberi kepercayaan sepenuhnya kepada student untuk melakukan prosidur biarpun prosidur itu boleh dikatakan tidak membawa maut...

Seperti pemasangan IV ( dalam erti kata mudah.. memasukkan air garam dalam badan.. dengan jarum ke saluran vena.. ), suntikan, pencucian darah mahu pun jahitan...

Mereka akan ragu-ragu.. Kami sebagai pelajar masih belajar.. dan dibawah pemantauan pengajar...

Adalah menjadi pilihan mereka untuk menolak prosidur atau meneruskannya dibawah pengendalian pelajar...

Namun... Apabila seorang pelajar itu telah melakukan prosidur... Dan terjadi kecuaian kecil...

Usah marah mahupun memaki mereka kerana mereka masih dalam peringkat menimba ilmu...


That's for practical student.. Kadang-kala saya terasa ( tipulah kalau kata x pernah terasa.. )

Tapi saya dah jadi lali bila dah banyak kali...

Kerana seorang perawat harus bersedia dengan apa jua cabaran...

In this case.. Herdikan dan kena marah.. Itu lumrah manusia..

Hari ini memang saya sedih.. tapi i'll get over it.. Huhuhu..


Kadang kala perawat yang sudah bekerja pun terkena tempias yang sama..

Sekurang-kurangnya berterima kasih atau menegur dengan sopan kesilapan yang dilakukan...

Bukan dengan mengherdik perawat.. Kesian mereka kerana mereka sendiri ikhlas membantu...

Dan berusaha dengan gigih dalam menstabilkan keadaan pesakit...

Belas ihsan bukan kepada pesakit yang sakit sahaja... Malah perawat juga yang telah bersusah payah cuba menolong pesakit...

Mendiagnosa pesakit serta memberi ubat dan rawatan lanjut kepada pesakit..
Kerja seorang perawat adalah mulia kerana mereka menyelamatkan nyawa.. 

Hargailah setiap usaha mereka...


Apa yang ingin saya ungkapkan ialah manusia menolong atas dasar belas kasihan dan tolong menolong...

Maka budi bicara kita bukanlah memberikan eksperesi negatif...

Sebaliknya memberi galakan kepada orang yang menolong.. Supaya mereka mengetahui kesilapan mereka..

Dan cuba untuk memperbaiki...

Itulah sebenarnya sifat indah yang mahu ALLAH terapkan dalam diri manusia...

Membantu dengan ikhlas... Menerima dengan hati terbuka...

Berterima kasih dengan seikhlas hati...

Sekian...


Iqbal.Hakim.

Masih.Belajar.Kalau.Salah.Tolong.Tunjukkan..


P/s : Ini adalah dari sudut fikiran saya.. kerana kita manusia saling memperbaiki kelemahan... Kita adalah hambaNya.. dan kepadaNya kita kembali.. = )

2 comments:

  1. well..xpe.niat kena ikhlas.

    kalau benda2 camni jadi,pandang langit.evrything will be okay.

    serius! ;D

    ReplyDelete
  2. pandang ke arah langit erk? hahaha.. i'll try...

    ReplyDelete